Tidigt och en bra bit in på våren kan vädret i Sverige variera kraftigt. Solen kan skina varmt i mars och helt plötsligt signalerar metrologerna om plötsligt snöfall. Så då är frågan, när ska man egentligen skifta sina vinterdäck till sommardäck?
I Sverige är det lag på vinterdäck från den 1 december till den 31 mars, men dubbdäck får användas från 1 oktober fram till 15 april, om det är eller befaras bli vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. Du kan se mera på Transportstyrelsen.
Vi har ordnat en lista över verktyg man kan använda och en liten guide till hur man skiftar från vinterdäck till sommardäck.
Det är en bra idé att kolla av dina sommardäck i god tid innan skift, om du inte gjorde det tidigare under hösten innan du skiftade till vinterdäck. Kika på sömmen och efter stenar så det ser bra ut och inga torr sprickor. Mät också upp mönsterdjupet på alla fyra däck. Är de mindre än 3 mms djup så rekommenderas att det skall bytas och det gäller både sommar och vinterdäck.
Det som behövs är;
Alt hvad du skal bruge er:
- En domkraft
- en hjulnyckel
- en momentnyckel
- en däcktrycksmätare
- evt. en mönsterdjupmätare
- Handskar
- Knäskydd
Hjulskifte trin for trin:
Guide: Hjulskifte steg för steg:
- Tvätta sommardäcken med fälgrens eller såpa/vatten så gammalt grus och tjära från vägarna försvinner. Är sommardäcken mycket slitna kan det vara en fördel med att få dem balanserade igen så dom inte orsakar vibrationer i bilen när du kör.
- Dra handbromsen och sätt i en växel på växellådan när du placerat bilen på ett fast och plant underlag. Och det är för att bilen inte ska rulla ifrån dig, när du är igång med att byta däcket.
- Avmontera hjulkapslen om däcket har sådant.
- Lossna hjulbultarna på hjulet före du hissar upp bilen med domkraften och här används hjulnyckeln. Ta inta av hjulbultarna.
- Ställ domkraften 20 cm. in under bilen. Ofta är det markeringar på bilens underrede där du skall sätta domkraften annars så kika i bilens instruktionsbok var lyftpunkterna är beskrivna för just din bil.
- Placera kontaktytorna på domkraften som de står mittemot varandra på varje sida.
- Hissa upp bilen med hjälp av domkraften så hjulet är fritt i luften.
- Lös upp hjulbultarna och ta bort däcket.
9.Rensa baksidan på fälgen och hjulnavet med en stålborste så du får bort smågrus och viss rost. Det skall vara helt rent också utan rost. Det är speciellt viktigt att rensa före sommardäcken sättes på då vinterdäcken i regel är med stålfälgar och vilar emot fästplattan med några punkter och om inte det är rent kan däcken slå och lossna under färd. Kopparfett förhindrar rost och däck kan lätt rosta fast och blir svåra att ta av.
10. Sätt sommardäcket på och var uppmärksam på att det är det riktiga däcket tex. Höger/fram, detta kan man kontrollera genom de pilar som sitter på däcksidorna som visar vilken riktning däcken ska rulla och rotera.
11.
Spänn hjulbultarna med stor kraft-upp till 10–13 kg från en meters avstånd, det motsvarar ca 110–120 Nm (newtonmeter). När hjulbultarna skall spännas åt ska de dras åt enhetligt och med den riktiga momentnyckeln. Blir du i tvivel här så kontakta alltid din bilverkstad alternativt att kika i bilens instruktionsbok. När du spänner hjulbultarna ska de spännas på kryss mot varandra, dvs att du spänner den övre först och sedan den nedre. Detta ska göras 2 gånger.
12. När hjulet är monterat så är det en god idé att kolla upp däcktrycket och detta görs med en däcktrycksmätare. Vilket däcktryck din bil ska ha står ofta i tanklocket, dörren eller i instruktionsboken.
13.
När däcktrycket är kontrollerat och klart sänks bilen ned med hjälp av domkraften och du kan nu montera tillbaka hjulkapslen om sådan finnes. Var uppmärksam på var på däcket ventilerna sitter när du monterar kapseln.
Du är nu klar till att skifta de 3 andra hjulen. Om du har denna kontroll på ditt däckbyte så tar det mellan en timme och två att få det klart.
Skriv en kommentar
Namn:Ange kontrollkoden:
Kommentar:
Notera: HTML översätts inte!